Pagina's

woensdag 10 september 2014

De allereerste keer zelf sushi maken: how to & benodigdheden

Bron beeld: http://food-photographers.com/


Hoi allemaal! Na vaak klagen over de prijs van verse (afhaal)sushi en het 'gedoe' van zelf sushi maken, heb ik mezelf gedwongen om toch maar zelf aan de slag te gaan. Gisteren heb ik de boodschappen in huis gehaald en vandaag (inmiddels iets langer geleden) ga ik aan de slag!
Om te beginnen maak ik alleen Hosomaki sushi. Dat zijn die kleine rolletjes met maar 1 soort vulling erin. Over de verschillende soorten sushi heb ik het al eens eerder gehad. Mocht je die post gemist hebben, dan kun je hier klikken om alles over sushi te lezen!
Vandaag neem ik jullie dus mee mijn keuken in, kijk je mee?

* Zoals jullie van mij gewend zijn was de batterij van mijn camera leeg. Daarom heb ik wel een paar foto's met mijn telefoon gemaakt. Vanaf hieronder zie je dus alleen mijn eigen foto's!

De ingrediënten die ik heb gekocht heb ik onderverdeeld in 2 tabellen. In de eerste tabel vind je de spullen die je maar af en toe hoeft te kopen en waar je dus langer mee kunt doen. In de tweede tabel zie je de spullen die ik voor deze keer sushi maken vers heb gekocht. 
Op zich hoeft suhi maken dus helemaal niet zo duur te zijn! Als je de spullen van de eerste tabel eenmaal in huis hebt kun je daarna altijd voor een laag bedrag sushi maken. Wel ligt het natuurlijk aan de ingrediënten die je koopt. Wil je luxere sushi maken met meerdere vullingen in een rol, dan zul je ook duurder uit zijn. Maar mocht je mijn stappen van vandaag volgen, dan ben je voor iets meer dan 5 euro aan verse spullen klaar!
Dit is dan trouwens voor 2 personen.


Je kunt op de tabel klikken om hem groter te zien.

Je kunt op de tabel klikken om hem groter te zien.

Sushi maken hoeft niet moeilijk te zijn, je moet enkel goed opletten wat je doet!
Velen denken dat de vis of andere vulling het belangrijkste is aan sushi, maar dit is niet waar. Zonder goede sushirijst kun je niets beginnen. Hieronder werk ik vrij beknopt uit wat je precies moet doen. Mocht je mijn beschrijving niet duidelijk genoeg vinden, dan zijn er genoeg websites te vinden waar ze het (extreem) uitgebreid uitleggen!

De rijst:
1. Als eerste weeg je 500 gram sushirijst af. Hierna ga je deze rijst 'wassen'. Dit doe je op de manier zoals je ook met zand kunt spelen; de korrels moeten in beweging blijven en wrijving krijgen. Je voegt 400 ml koud water toe aan de rijst, wast de rijst en verwijdert het overtollige water. Deze stap blijf je herhalen tot er bijna geen troebel water meer uit komt!
2. Voeg 750 ml water toe aan de weer droge rijst en zet in een pan op middelhoog vuur. (af en toe roeren met een houten lepel) Zodra het water kookt doe je de deksel op de pan en houd je het volgende aan:
2 minuten op hoog vuur
5 minuten op middelhoog vuur
12 minuten op een zo laag mogelijk vuur

3. Haal nu de pan van het vuur en de deksel eraf. Hang een schone theedoek over de pan en doe de deksel er weer op. Zo laat je de rijst voor 15 minuten staan. Deze stap zorgt ervoor dat eventuele condens in de doek belandt en niet in je rijst.

4. Schep de rijst in een houten, plastic of glazen kom en voeg 4 á 5 eetlepels van de kant en klare rijstazijn toe. Het flesje adviseert meer, maar dit spul bevat vrij veel suiker en is sterk van smaak en geur (het stinkt enom, yuk). Daarom vond ik 5 eetlepels ruim voldoende! 
Schep alles om en laat het afkoelen tot kamertemperatuur. Er wordt aangeraden om hierbij te wapperen met een waaier/krant, maar veel langer dan 5 minuten heb ik dit niet gedaan.

Verdere voorbereiding:
1. Knip alvast wat vellen nori doormidden voor de kleine hosomaki sushi. 
2. Snijd de komkommer in tweeën, verwijder de schil en haal de zaadlijsten eruit. Creëer reepjes van ongeveer 0.5 cm.
3. Snijd de krabsticks ook over de lengte doormidden en snijd de zalmmoot in reepjes. Wanneer je ook een paar Nigiri (plakje vis bovenop rijstballetje) wilt maken, snijd je ook een paar grotere plakjes.
4. Vul een bak met water.
5. Pak een schone theedoek en een scherp mes zonder(!) kartels.
6. Leg alles klaar rondom je werkplek, dan kun je straks lekker door werken!

Rijst afgekoeld? Dan is het tijd voor je Japanse skillz: 
1. Leg een half blad nori op je bamboematje (glimmende kant naar beneden) en druk hier een handjevol rijst (grote mandarijnformaat) op plat. Houd het uiteinde vrij, dit heb je straks nog nodig! Bij te veel rijst zal je norivel niet dicht passen, bij te weinig rijst is het effect van hosomaki een beetje weg. Bij het pakken van de rijst moet je je handen nat maken in de neergezette bak water. Doe je dit niet dan plakt het vast.
2. Je bent nu hosomaki aan het maken, dus kies je nu voor 1 soort vulling. Op de voorbeeldfoto hieronder zie je dat ik komkommer gebruikte. Ik had er ook een klein beetje wasabi opgesmeerd, maar dit kun je het beste alleen doen als je al met deze smaak bekend bent!
De vulling leg je in het midden neer.


3. Trek het norivel naar de rand van je matje (bamboe moet horizontaal liggen)
4. Rol tot het uiteinde van je matje de rijst raakt, je houdt hierbij het kale stuk nori over
5. Til het uiteinde van je matje op en rol verder
6. Druk voorzichtig aan en haal de rol van het matje af
7. Voor duidelijke 'rolinstructies' raad ik je aan om eerst wat filmpjes op internet te kijken!
8. Een hosomakirol snijd je altijd(!) in 6 stukjes. Gebruik daarbij een scherp mes zonder kartels en houd je mes voor iedere keer snijden in heet water, daardoor kom je makkelijker door je sushi heen
9. Het resultaat zie je hieronder!


Aan te raden websites en filmpjes voor extra uitleg:
1. Een handig filmpje om alles basics te leren begrijpen - Klik hier
2. Verschillende manieren om sushi te rollen - Klik hier 
3. Een hele website over sushi, inclusief geweldig mooie foto's! - Klik hier

En tot slot nog enkele foto's van mijn allereerste keer sushi maken!
Looks pretty good, right? 


Hier zie je futomaki; een grotere rol met meerdere soorten vulling.
Voor deze sushirol heb ik een heel vel nori gebruikt.
Bij grotere sushirollen zoals deze is het gebruikelijk om er 8 stukjes uit te halen.

Tadaaa!

Als ik weer sushi ga maken wil ik ook inside out rolls proberen en wat andere vullingen. Daar zal ik zeker ook over gaan bloggen!

Tot snel,

So dishlicious








1 opmerking:

  1. Ziet er heerlijk uit! Mijn schoonvader maakt ook heel vaak sushi, maar ik heb het zelf nog nooit gedaan.
    Ik volg je nu, volg je me terug?
    xx
    www.thetravelrecipe.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen