Pagina's

donderdag 1 januari 2015

Recept: perfecte pannenkoeken (& lekkere combinaties)

Mijn vader kijkt altijd blij als een kind als hij hoort dat we pannenkoeken gaan eten. Vaak vraagt hij op de dag zelf nog een keer extra: "ga jij ze bakken?" 
Ik hoop dat dat betekent dat mijn pannenkoeken lekker zijn, haha! 
In deze blogpost lees je een makkelijk basisrecept voor pannenkoeken en zal ik enkele combinaties noemen voor op je pannenkoek waar je zelf misschien niet op was gekomen.


Bron beeld: Tumblr

Basisrecept pannenkoeken voor 4 á 5 personen:
- 1 liter melk
- 500 gram bloem (let op: gebruik geen zelfrijzende variant!)
- 4 middelgrote eieren
- mespunt zout
- boter om in te bakken

Doen:
- eieren en melk door elkaar roeren
- melk- eimengsel bij de bloem voegen
- snufje zout toevoegen
- kloppen tot een glad beslag (dit kan met de handmixer, maar ook gewoon met de hand) 
- 5 minuutjes laten staan
- je beslag is nu klaar voor gebruik!

Tips: 
- Ik maak dit beslag in twee keer. Ik halveer dus bovenstaande ingrediënten en maak mijn beslag twee keer. Zo is de hoeveelheid in de beslagkom minder en beter met de hand te mixen tot een fijn beslag. 
- Pannenkoeken zijn het lekkerste als ze direct uit de pan het bord op gaan. Zit je liever met zijn allen aan tafel? Houd de pannenkoeken dan warm tussen twee borden. Voor extra warmte kun je de borden op een pan kokend water zetten.
- Probeer nieuwe combinaties uit! Misschien ben je wel erg gek op die Hollandse pannenkoek met kaas, maar iets nieuws proberen kan echt geen kwaad.
- Speel met het vuur. Soms is je pannenkoek sneller zwart dan de bedoeling was. Een teken dat je het vuur te hoog hebt staan. Is de pannenkoek nog helemaal bleek als hij al wel droog is? Dan heb je het vuur te laag staan. Even zoeken dus naar het juiste punt!

Lekkere combinaties:
- Pannenkoek met geitenkaas, honing & aubergine. Je kunt de aubergine dun snijden en in de pannenkoek meebakken. De geitenkaas en honing doe je er daarna overheen.
- Pannenkoek met gerookte zalm. Wat op blini's (Russische minipannenkoekjes) kan, kan ook op een gewone pannenkoek! Beleg je pannenkoek met crème fraiche, gerookte zalm, bieslook en rucola en je hebt een heerlijke pannenkoek!

Bron beeld: Tumblr

- Pannenkoek met kipfilet, spinazie en tzatziki. Dit recept zag ik laatst op televisie bij 24Kitchen en lijkt me echt heel erg lekker! Je kunt het recept hier vinden. 
- Pannenkoek met vanilleijs, aardbeien en chocoladesaus.
- Pannenkoek met spek, ui en champignons.
- Pannenkoek hawaii: kaas, ananas en ham.
- Shoarma op je pannenkoek! Met een lekkere klodder knoflooksaus.
- Lekker zoet: pannenkoek met Nutella en banaan. De Nutella erop smeren zodra je pannenkoek uit de pan komt en de banaan daarna toevoegen. Je kunt hier ook nog aardbeien aan toevoegen!

Wellicht ga ik in de toekomst nog meer combinaties bedenken en uitproberen. Deze zal ik dan zeker weer met jullie delen!

© So Dishlicious




Geen opmerkingen:

Een reactie posten